يکشنبه ٠٣ بهمن ١٣٩٥
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلي > خبر خوان 


ولایت در قرآن کریم (1)؛ «آیه تبلیغ» -4

ابلاغ امر مهم، از نگاه اهل‏ سنّت

ابن ابی حاتم در تفسیر خود این روایت را آورده است که: «نزلت هذه الآیة [يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ] فی علیّ بن ابی‏طالب؛ این آیه در مورد حضرت علی(علیه السلام)نازل شده است.»

د) ابلاغ امر مهم، از نگاه اهل‌سنّت

شواهدی از تفاسیر اهل سنّت که تصریح کردند آن امر مهم، ابلاغ ولایت حضرت علی(علیه السلام)است:

1. در کتاب «شواهد التنزیل لقواعد التفضیل» آمده است: «]يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ[فی علیّ بن ابی‏طالب ]وَ إِنْ‏ لَمْ‏ تَفْعَلْ‏ فَما بَلَّغْتَ‏ رِسالَتَه‏[؛[1] در مورد آن امر مهم که خداوند به تو امر کرد، در مورد علی بن ابی‌طالب(علیه السلام)است. به مردم ابلاغ کن که اگر این کار را نکنی، رسالت خود را تبلیغ نکردی.»

2. ابن ابی حاتم در تفسیر خود این روایت را آورده است که: «نزلت هذه الآیة ]يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ[فی علیّ بن ابی‏طالب؛[2]این آیه در مورد حضرت علی(علیه السلام)نازل شده است.»

3. سیوطی نیز تفسیر خود روایت کرده است: «اخرج بن مردویه عن ابن مسعود قال: نقرأ علی عهد رسول الله(صلی الله علیه و آله)]يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ[إنّ علیّاً مولی المؤمنین ]وَ إِنْ‏ لَمْ‏ تَفْعَلْ‏ فَما بَلَّغْتَ‏ رِسالَتَه[؛[3] در زمان رسول خدا(صلی الله علیه و آله)این آیه را می‌خوانیم که در حق حضرت علی(علیه السلام)نازل شده است.»

4. سیوطی در جای دیگری آورده است: ابوسعید خدری می‌گوید: «لما نصب رسول‏الله(صلی الله علیه و آله)علیاً یوم عید غدیر خمّ فنادی له بالولایة هبط جبرئیل علیه بهذه الآیة ]الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً[؛[4] هنگامی‌که پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)در روز غدیر خم حضرت علی(علیه السلام)را به جانشینی خود منصوب کرد و ولایت او را به مؤمنین اعلام فرمود. جبرئیل نازل شد و آیه فوق را برای پیامبر(صلی الله علیه و آله)آورد.»

علاوه بر روایات اهل سنت، در منابع تشیّع هم روایات زیادی در تأیید موضوع ولایت حضرت علی(علیه السلام)آمده است که به دو مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

1. صاحب تفسیر فرقان می‌نویسد:

رسول خدا در روز غدیر فرمود: مَعَاشِرَ النَّاسِ! مَا قَصَرتُ عَن تَبلِیغِ مَا اَنزَلَهُ اللهُ تَعَالَی اِلیَّ وَ اَنَا مُبَیِّنٌ لَکُم سَبَبَ نُزُولِ هَذِهِ الآیَةَ. اِنَّ جَبرَائِیلَ هَبَطَ اِلیَّ مَرَارَاً ثَلَاثَةً یَأمُرُنِی عَنِ السَّلَامِ رَبِّی وَ هُوَ السَّلَامُ اَن اَقُومَ فِی هَذِهِ المَشَهَد فَاَعلَمَ کُلَّ اَبیَضٍ وَ اَسوَدٍ اَنَّ عَلِیَّ بنَ اَبِی‏طَالِب اَخِی وَ وَصِیِّی وَ خَلِیفَتِی وَ هُوَ الامَامُ بَعدِی الّذِی مِنِّی مَحَلَّ هَارُونَ مِن مُوسَی اِلَّا اَنَّه لَا نَبِیَّ بَعدِی، هُوَ وَلِیُّکُم بَعدَ اللهِ وَ رَسُولِهِ لِی...؛[5]ای مردم! من در تبلیغ آنچه خداوند بر من نازل کردند، کوتاهی نکردم و الآن درباره شأن نزول این آیه با شما سخن می‌گویم. جبرئیل(علیه السلام)چندین بار بر من نازل شد و سلام خداوند را بر من ابلاغ کرد و گفت: خداوند تو را امر می‌کند که در این مکان به تمام مردم؛ چه سفیدرویان و چه سیاه‌پوستان و سایر مردم بگو که علی بن ابی‌طالب برادر و وصی و خلیفه توست. ای مردم! بدانید که علی امام بعد از من است و مقام او نسبت به من همانند مقام هارون نسبت به موسی است؛ مگر اینکه پیامبری بعد از من نیست، پس او سرپرست، رهبر و ولیّ شما بعد از خدا و رسولش می‌باشد.»[6]

2. علامه امینی(ره) در «الغدیر» این حدیث غدیر را از 110 نفر از صحابه و یاران پیامبر(صلی الله علیه و آله)و با اسناد و مدارک و از 84 نفر از تابعین و از 360 دانشمند معروف اسلامی نقل کرده است که نشان می‌دهد حدیث مزبور یکی از قطعی‌ترین روایات و متواتر است و اگر کسی در تواتر این حدیث شک کند، باید گفت که او هیچ روایت متواتری را نمی‌تواند بپذیرد.

کسانی که می‌خواهند در این زمینه مطالعه بیش‌تری کنند، به کتاب‌های: درّ المنثور سیوطی، الغدیر علامه امینی، احقاق الحق قاضی نورالله شوشتری، المراجعات شرف الدین و دلائل الصدق محمدحسن مظفر ارجاع می‌دهیم.[7]



پی‌نوشت :

[1]. شواهد التنزیل، حسکانی، ج 1، ص 249.

[2]. تفسیر القرآن العظیم، ابن ابی حاتم عبد الرحمن بن محمد، مکتبة فزاری مظطفی اباز، ریاض، 1419ق، ج 4، ص 1172.

[3]. درّ المنثور، سیوطی، ج 2، ص 289.

[4]. درّ المنثور، ج 2، ص 258.

[5]. الفرقان فی تفسیر القرآن، صادقی تهرانی، انتشارات فرهنگ اسلامی، قم، 1365 ش، ج 9، ص 105.

[6]. همان.

[7]. الغدیر، ج 1، صص 213 –214؛ تفسیر نمونه، ج 5، ص7.

منبع: ماهنامه اطلاع رساني، پژوهشي، آموزشي مبلغان شماره 198.





تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه ٢٠ دی ١٣٩٥ / شماره خبر : ٣٨٧٥١١ / تعداد بازدید : 51/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج