شنبه ٢٨ مهر ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


آیات مرتبط با رخدادها 1

پژوهشی درباره دحو الارض

«دحو» به معنای گستردن است و بعضی آن را به معنای دادن چیزی از محل اصلی‌اش تفسیر کرده‌اند. و چون این دو معنا لازم و ملزوم یکدیگرند، به یک ریشه بازمی‌گردد. منظور از «دحو الارض» این است که در آغاز،‌ تمام سطح زمین را آب‌های حاصل از باران‌های سیلابی نخستین فراگرفته بود.

محمداسماعیل نوری زنجانی

اشاره

در ماه ذی القعدةالحرام، حوادث متعددی رخ‌داده که برخی از آنها با آیات قرآن کریم مرتبط است؛‌ از جمله آنها «دحوالأرض» است که در روز بیست وپنجم این ماه واقع‌شده است.[1]

در چند آیه قرآن به موضوع فوق، اشاره‌ شده است؛‌ ازاین‌رو، در این مقاله، ضمن تفسیر اجمالی آن آیات به اعمال استحبابی آن روز نیز اشاره خواهد شد.

مفهوم دحو الارض

«دحو» به معنای گستردن است و بعضی آن را به معنای دادن چیزی از محل اصلی‌اش تفسیر کرده‌اند.[2] و چون این دو معنا لازم و ملزوم یکدیگرند، به یک ریشه بازمی‌گردد. منظور از «دحو الارض» این است که در آغاز،‌ تمام سطح زمین را آب‌های حاصل از باران‌های سیلابی نخستین فراگرفته بود. این آب‌ها به‌تدریج در گودال‌های زمین، جای گرفتند و خشکی‌ها از زیرآب سر برآوردند و روزبه‌روز گسترده‌تر شدند تا به وضع فعلی درآمد.[3]

طبق روایات متعدد که از معصومین (علیهم السلام) نقل‌شده است،‌ نخستین نقطه‌ای که از زیرآب سر برآورد، کعبه و سرزمین مکه بود.[4]

اگر ارتفاع این سرزمین در حال حاضر، بلندترین ارتفاع زمین‌های دنیا نیست، هیچ‌گونه منافاتی با این سخن ندارد؛ زیرا از آن روز، صدها میلیون سال می‌گذرد و تاکنون وضع نقاط روی زمین به‌کلی دگرگون‌شده است؛‌ بعضی از کوه‌ها در اعماق اقیانوس‌ها قرارگرفته و از اعماق بعضی اقیانوس‌ها قلّه کوه و این از مسلّمات علم زمین‌شناسی و جغرافیای طبیعی است.

چون اولین نقطه بیرون آمده از زیرآب، سرزمین مکه بود؛ ازاینروگاهی از «مکه» به‌عنوان «اُمّ القری یعنی اصل و آغاز آبادی‌ها» یاد می‌شود؛ زیرا کلمه «اُمّ» به معنای اصل و اساس و ابتدای آغاز هر چیزی است و «مکه» اصل و آغاز پدید آمدن تمام خشکی‌های روی زمین است.[5] بنابراین، اطلاق «اُمّ القری» به «مکه» صحیح است؛ همان‌گونه که در قرآن نیز آمده است.[6]

 


پی‌نوشت:

 

[1]. مسار الشیعه، شیخ مفید، ضمن مجموعه نفیسه، مکتب بصیرتی، قم، 1396 ق، ص16 (52)؛ توضیح المقاصد، شیخ بهایی، ضمن مجموعه نفیسه، ص28 (540)؛ اقبال الأعمال، سید رضی الدین علی بن موسی بن جعفر بن طاووس، دار الکتب الاسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1409 ق، ج1، ص310 ـ 312.

[2]. ر.ک: مفردات الفاظ القرآن، راغب اصفهانی با تحقیق صفوان عدنان داودی، دار العلم، دمشق، چاپ اول، 1412 ق، ص308 واژه «دحا» و ص517 واژه «طحا».

[3]. تفسیر نمونه، مکارم شیرازی و همکاران، دار الکتب‌الاسلامیه، تهران، چاپ سی وهشتم، 1387 ش، ج26، ص110 و 111.

[4]. در این مقاله به نمونه‌هایی از این قبیل روایات اشاره خواهد شد.

[5]. ر.ک: تفسیر نمونه، مکارم شیرازی و همکاران، ج5، ص429 و 430.

[6]. انعام/92 و شوری/7.

منبع: ماهنامه اطلاع‌ رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره 181





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه ١٧ مرداد ١٣٩٧ / شماره خبر : ٣٦١٣٧١ / تعداد بازدید : 1163/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج