چهارشنبه ٣٠ آبان ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


محمود مهدی پور

فرهنگ عاشورا را پاس بداريم

يادآوري حادثه عاشورا در دنياي اسلام و به ويژه در قلمرو ياران عترت عليهم السلام امروزه يك فرهنگ است...

يادآوري حادثه عاشورا در دنياي اسلام و به ويژه در قلمرو ياران عترت عليهم السلام امروزه يك فرهنگ است. فرهنگي كه ريشه در عقل و فطرت انساني و آيات قرآن و سنت نبوي صلي الله عليه وآله دارد.
بخش مهمي از آيات قرآن، كه گاه به يك سوم و گاه به يك چهارم و در برخي احاديث در حد نيمي از قرآن شناخته شده، در ارتباط نزديك با پيامبر و اهل بيت رسول خداست، به طوري كه در برخي از روايات آمده كه نيمي از قرآن درباره ما و نيمي درباره دشمنان ماست. بيش از هزار آيه چون آيات تطهير و مباهله و نور و ذي القربي و تبليغ و ولايت، در روايات معصومين عليهم السلام بر ائمه عليهم السلام و فضيلت ها و عملكرد و انديشه و گفتار و رفتار آنان تطبيق و تفسير شده است. و بخشي از آيات، اختصاص به حضرت سيد الشهدا و جريان عاشورا و فرهنگ كربلا دارد.
سوره « و الفجر و ليال عشر» بر دهه آغازين محرم انطباق يافته است و در آيه « و من قتل مظلوما فقد جعلنا لوليه سلطانا» مصداق شهيد مظلوم، سيد الشهداء و مظهر كامل اولياي مظلومان، حجت بن الحسن، حضرت مهدي موعود است.
روايات عترت عليهم السلام حروف مقطعه «كهيعص » را حروف نمادين ماجراي عاشورا مي شناسند.
يكي از پژوهشگران معاصر به نام حسين استاد ولي در مقدمه اي كه بر كتاب گرانقدر «تاويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة » نوشته است، 24 كتاب را نام مي برد كه در زمينه آيات قرآني مربوط به عترت عليهم السلام نگاشته شده است.
مفسر و محقق بزرگ نيمه دوم قرن دهم ؛ سيد شرف الدين علي استرآبادي، در كتاب نامبرده هشتصدو پنجاه صفحه وزيري را به ذكر آيات و سوره هاي قراني كه به طور مستند مربوط به پيشوايان معصوم عليهم السلام دانسته اند، اختصاص داده است.
علاوه بر جايگاه رفيع عترت عليهم السلام در كتاب خدا، حجم وسيعي از احاديث نبوي صلي الله عليه وآله به ترسيم مناقب و فضائل و ارزش ها و فضائل و مصائب و ارزش زيارت، اطاعت و محبت معصومين عليهم السلام پرداخته است.
در ميان معصومين عليهم السلام سيدالشهداء و جريان عاشورا، جايگاهي دارد كه اخيرا يكي از محققان به فكر نگارش دائرة المعارفي پانصد جلدي درباره آن بزرگوار افتاده و تعدادي از مجلدات آن را منتشر كرده است.
برگزاري مراسم عاشورا و سوگواري هاي محرم،امروز از روشن ترين نمودهاي ارادت و جلوه هاي حمايت از اهل بيت عليهم السلام محسوب مي شود.
در تمام بلاد شيعه و بسياري از كشورهاي اسلامي و غير اسلامي، در ايام محرم پرچم هاي عزاداري سرور شهيدان برافراشته مي شود و مجالس روضه خواني و مرثيه سرايي و هيئات عزاداري تشكيل مي گردد.
ميزان موقوفات و نذورات امت اسلام براي گراميداشت خاطره شهيدان كربلا و اقامه عزاداري اباعبدالله عليه السلام در كل جهان بي نظير است و از بارزترين نشانه هاي عشق بشريت به ويژه مسلمانان به ساحت مقدس پيشواي شهيدان كربلاست.
آمار بالاي نام هاي حسين و زينب در جوامع اسلامي، عمق نفوذ حسين بن علي عليهما السلام را در اعماق وجدان عمومي و عواطف مسلمانان نشان مي دهد.
عاليترين هنرهاي مردمي، ناب ترين جلوه هاي ذوق شعري و نقاشي و موسيقي و معماري و پرخروش ترين قيام هاي اجتماعي و عظيم ترين اجتماعات مردمي و گسترده ترين و عميق ترين سوگواري هاي جمعي و سراسري، مولود عشق بشريت به آستان قدس حسيني و ياران فداكار اوست.
اين جايگاه بلند اجتماعي، دستاورد رهنمودهاي قرآن و سنت درباه سرور جوانان بهشتي است.
رسول خداصلي الله عليه وآله، حسين بن علي عليهما السلام را «بهجة قلبي » مي نامد، (1) لب هاي مقدس او را مي بوسد و مي فرمايد: « من از حسينم و حسين از من است. » (2) و گاه تاكيد مي كند: « هر كس مي خواهد محبوب ترين چهره زميني را در نزد آسمانيان بشناسد، به سيماي حسين عليه السلام نگاه كند. » (3)
تاكيد امامان و رهبران تفكر شيعي بر فضايل و زيارت و آرمان ها، و مظلوميت و گريه و بزرگداشت و احياي نام و ياد سيدالشهداءعليه السلام و حوادثي كه در پرتو خورشيد عاشورا و ماه محرم شكل گرفت، از عاشورا مشعلي جاودانه ساخت و كربلا را به صورت بزرگترين دژ مقاومت و چتر مصونيت امت اسلامي در برابر كفر و شرك و نفاق و بيداد درآورد. امروز عاشوراي حسيني، سمبل ظلم ستيزي و عدالت خواهي كشتي نجات امت اسلامي، و راه رهايي مظلومان عالم از سلطه استكبار جهاني شناخته مي شود.
از سوي ديگر در طول تاريخ تلاش هايي براي فراموش شدن نام حسين بن علي عليهما السلام و خاموشي اين مشعل هدايت صورت گرفت. گاه براي زدودن رنگ مظلوميت گفتند: حسين بن علي عليهما السلام همچون عيسي عليه السلام، شهيد نشد بلكه به آسمان ها بالا رفت و ديگري در چهره او متمثل گرديد.
گاه عاشورا را عيد ناميدند و احاديثي در مبارك بودن اين روز ساختند و همه حوادث دلپذير عالم را به اين روز نسبت دادند و جشن و عروسي ها را در اين روز متمركز كردند.
گاه اهداف قيام حسيني را تحريف كردند.
گاه جنايت يزيد را خطاي در اجتهاد دانستند و به تبرئه يزيد پرداختند.
گاه گنبد و بارگاه حسين عليه السلام را تخريب كردند و به شخم صحن و سراي اباعبدالله عليه السلام روي آوردند.
گاه محدوديت ها و ممنوعيت هاي فراوان در زيارت آن معشوق قلب ها پديد آوردند.
جلادان تاريخ همچون صدام و رضاخان، گاه شال عزا به گردن انداختند و خود را عزادار سيدالشهداء معرفي كردند و روز ديگر سوگواري و عزاداري و برگزاري دسته هاي سينه زني و زنجير زني را گناه نابخشودني دانستند و هيئات عزاداري را به رگبار گلوله بستند.
همه اين تلاش هاي مذبوحانه، نشان وحشت استكبار و نوكران آنان از جوشش خون پاك حسيني در رگ هاي نسل جوان امت اسلامي است. بي جهت نيست كه قلم بدستان وابسته به كفر جهاني، فرهنگ شهادت را هدف قرار داده اند و لباس مشكي و نت سوگواري براي امام شهيدان را شبهه باران كردند.
عليرغم همه اين كوشش هاي كور، گرايش دل هاي صالحان و مؤمنان و فطرت هاي پاك به سوي عاشورا و محرم افزون تر و گسترده تر گرديد. عاشوراگرايي امت اسلام، اقدامي معمولي و فرمايشي نيست. محبت حسيني، با هدايت الهي بر قلب همه مظلومان عالم چنگ انداخته و دل هاي همه مؤمنان را شيداي فرزند فاطمه عليها السلام ساخته است.
در قرآن مي خوانيم: «ان الذين آمنوا و عملوالصالحات سيجعل لهم الرحمن ودا»؛ (4) « كساني كه ايمان آورده و عمل صالح انجام دادند، به زودي خداوند برايشان دوستي قرار مي دهد. »
و در حديث نبوي صلي الله عليه وآله مي شنويم: « ان لقتل الحسين حرارة في قلوب المؤمنين لاتبرد ابدا؛ (5) براستي شهادت حسين عليه السلام آن چنان حرارتي در دل مؤمنان پديد آورده، كه هرگز سرد نمي شود. »

فرهنگ عاشورا و نقشه هاي استعمار
امروز عاشورا از فرهنگ مردم حذف شدني نيست و استكبار هم اين حقيقت را مي داند، تجربه مكرر بيدادگران خارجي و مزدوران داخلي، به آن ها آموخت كه نمي توان عاشورا را از انديشه و عواطف و آداب و رسوم مسلمانان محو كرد، از اين رو آن چه امروز به آن مي انديشند، دو مساله ديگر است:
1 - كالبد عاشورا را نگهدارند و روح حسيني را از آن بگيرند و مراسم روضه خواني را در حد عادت و رسمي كه تنها به قصد ثواب اخروي برگزار مي شود و گناهان انسان را مي شويد، تبديل مي كنند و اهداف قيام و درس هاي امام و عبرت آموزي هاي آن را به فراموشي بسپارند.
2 - عاشورا را به خدمت اهداف سياسي و اجتماعي خويش بگيرند و فرهنگ تسامح و تساهل و همزيستي با كفر و شرك و بيداد را از طريق وابستگان فكري، فرهنگي خويش در مراسم عاشورا تزريق كنند و عاشورايي هماهنگ با استانداردهاي بين المللي تبليغ و ترويج كنند.
براي اين كار تحريف اهداف، تحريف وقايع، و تحريف چهره هاي عاشورايي ضرورت دارد.
كارنامه مطبوعات جبهه نفاق در چند سال اخير همزمان با ايام محرم و صفر، به خوبي نشان مي دهد كه برخي فريب خوردگان و قلمزنان وابسته، مي كوشند از عاشورا و محرم هم راهي براي گفت وگو و سازش با استكبار جهاني پيدا كنند.
گرچه پيام ظلم ستيزي، عرفان گرايي، عدالت خواهي، عزت گرايي و استقلال خواهي سيدالشهداء آن چنان درخشان و فراگير و عميق عرضه شد كه با گرد و غبار برخي روزنامه نگاران، تيره و تار نمي شود، اما اين جهت گيري سياستگذاران استكبار و رسانه هاي هماهنگ با آنان، رسالت روحانيت و مبلغان دين را چند برابر مي سازد.

وظايف مبلغان
بلبلان بوستان استقلال و آزادي و جمهوري اسلامي و پاسداران فرهنگ عاشورايي و همه عالمان و مرثيه سرايان و مداحان اهل بيت عليهم السلام وظيفه دارند، در برابر سياست تسامح و لبخند به استكبار، سياست سوگواري بر مظلوم و نهيب و خروش در برابر شيطان بزرگ و نرمش و عطوفت با خودي ها را ترويج كنند.
براي مقابله با اهداف كفر جهاني و سياست رسانه هاي آنان اقدامات زير ضروري است:
1 - اهداف قيام قدسي اباعبدالله عليه السلام بر اساس كلام خود آن بزرگوار بدون هر گونه تحريف و گزينش تبيين شود.
2 - وقايع جان سوز كربلا با دقت و مستند براي نسل هاي جديد تبيين گردد.
3 - عقايد اصيل شيعي و اسلامي به توده هاي مردم آموزش داده شود.
4 - احكام ديني و فقه سنتي و پوياي اسلام به فرزندان امت اسلامي ارائه گردد.
5 - شبهات روشنفكرنمايان و روزنامه هاي زنجيره اي پاسخ گفته شود.
6 - از حوادث كربلا، تحريف زدايي صورت گيرد.
7 - راه كارهاي وحدت امت اسلامي در تمسك به قرآن و عترت عليهم السلام تبيين شود.
8 - روح اميد و توكل به خداي متعال در امت اسلامي تقويت گردد.
9 - دشمنان امت اسلام و انديشه ها و حاكميت قوانين الهي در عصر كنوني به مردم معرفي شوند.
10 - محبت و معرفت عترت عليهم السلام و انس و الفت با قرآن و حديث به عنوان تنها راه كار رهايي امت اسلامي براي نسل جوان تبليغ گردد.
11 - مبلغان متعهد با هر گونه تحريف دين چه تحريف هاي برخاسته از امواج غرب گرايي و التقاط و چه تحريف هاي برخاسته از رسوبات جهل و جمود، با تمام توان مبارزه كنند.

پاسداري از عاشورا
در دنياي رسانه سالاري، عاشورا و سيدالشهداء عليه السلام هم مورد هجوم فرهنگي است نه هجوم فيزيكي، و پاسداري از فرهنگ عاشورا وظيفه ماست.
پاسداري از عاشورا، پاسداري از ايمان و توحيد و حاكميت خدا بر سراسر جهان است.
پاسداري از عاشورا فقط در برگزاري روضه هاي بدون توجه به اهداف و آرمان هاي حسيني نيست. پاسداري از عاشورا در محبت هاي فاقد معرفت خلاصه نمي شود.
پاسداري از فرهنگ عاشورا، با اقامه معروف ها و نبرد با همه منكرات اجتماعي و به ويژه فرهنگ وابستگي به كفار خارجي و مبارزه با ترويج فرهنگ اقتصادي استعماري تحقق مي پذيرد.
پاسداري از عاشورا، به معناي بريدن از حكومت هاي يزيدي و وابسته و پيوستن به اردوگاه سيدالشهداء است.

پاسداري از عاشورا، فرياد بلند بازگشت امت اسلامي به سوي عترت پيامبر خداست.
اگر ماه رمضان ماه قرآن و بازگشت به كتاب الهي است، ماه محرم ماه بازگشت امت به سوي عترت رسول الله صلي الله عليه وآله و دومين يادگار گرانبهاي نبوي صلي الله عليه وآله است؛ بازگشت به مرجعيت علمي عترت عليهم السلام در برابر همه مدعيان دانش اجتماعي، مديريت و سياستمداران حرفه اي، بازگشت به مرجعيت سياسي عترت عليهم السلام در برابر همه تئوريسين ها؛ ازگشت به قرائت عترت از اسلام و قرآن در برابر قرائت هاي غربي و شرقي و قرائت بي سوادان و بدسوادان و كعب الاحبارها و همه ناآشنايان به انديشه هاي نبوي صلي الله عليه وآله و علوي عليه السلام.
پاسداري از فرهنگ عاشورا آن است كه به همه مسلمانان و علاقمندان شناخت اسلام در دنيا اعلام شود: تنها تفسير مورد قبول از اسلام و قرآن و محمدصلي الله عليه وآله تفسيري است كه سيدالشهداء و امامان معصوم عليهم السلام ارائه داده اند، و اسلامي كه با هر قرائتي بسازد، اسلام نيست، بلكه ديني است كه بر اساس آن يزيد اجتهاد مي كند و خون بزرگترين نگهبان اسلام و چراغ هدايت امت و سرور جوانان بهشتي حلال شمرده مي شود.
اجتهادهاي ناشيانه و مغرضانه همچون قرائت هاي جديد، بهانه اي براي تحريف دين است.
پاسداري از فرهنگ عاشورا، مبارزه با هر گونه انحراف عقيدتي و اجتماعي به ويژه در سطح كلان و در زندگي مسؤولان و سردمداران نظام سياسي است.
حضرت سيدالشهداء مباني قيام عاشورا را براي فرزدق شاعر معروف چنين ترسيم كرده است: «ان هؤلاء قوم لزموا طاعة الشيطان و تركوا طاعة الرحمان و اظهروا الفساد في الارض و ابطلوا الحدود و شربوا الخمور و استاثروا في اموال الفقراء و المساكين و انا اولي من قام بنصرة دين الله و اعزاز شرعه و الجهاد في سبيله، لتكون كلمة الله هي العليا؛ (6) اينان اطاعت شيطان را سخت متعهدند و اطاعت رحمان راكنار گذاشته اند، در زمين تباهي پديد آورده اند، حدود الهي را معطل گذاشته اند، ميگساري مي كنند و اموال فقيران و محرومان را به خود اختصاص مي دهند. و من از هر كس ديگر به ياري دين و عزت بخشيدن به شريعت او و جهاد در راه او شايسته ترم، باشد كه سخن خدا برترين باشد. »


پی نوشت :

1) بحار الانوار، ج 44، ص 248.
2) سنن ابن ماجه، ص 65.
3) بحار الانوار، ج 43، ص 297.
4) مريم/ 96.
5) مستدرك الوسائل، ج 10، ص 318.
6) فرهنگ جامع سخنان امام حسين، ص 280.

منبع : ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره27 .




تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه ١٠ آبان ١٣٩٠ / شماره خبر : ٩٥٩٤٢ / تعداد بازدید : 3058/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج