شنبه ٢٤ آذر ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


ولایتعهدی امام رضا علیه السلام

نظر امام رضا علیه السلام در خصوص قبول ولایتعهدى

امام رضا علیه السلام ولایتعهدى را پذیرفت در حالى كه مى دانست به قیمت جانش تمام خواهد شد، ولى اگر نمى پذیرفت علاوه بر جان خودش جان شیعیان نیز به خطر مى افتاد. در آن روزگار كه تفكرات و فلسفه هاى الحادى و ضد دینى رواج كامل داشت.

سیدعباس رفیعی پور

امام رضا علیه السلام در پاسخ ریان (1) كه از حضرت پرسید: شما با آن همه زهد در دنیا چرا ولایتعهدى مامون را پذیرفتید؟ فرمود:
قد علم الله كراهتى (2) «خدا مى داند كه چقدر من از این موضوع ناخشنودم ».

علت پذیرش ولایتعهدى:
امام رضا علیه السلام ولایتعهدى را پذیرفت در حالى كه مى دانست به قیمت جانش تمام خواهد شد، ولى اگر نمى پذیرفت علاوه بر جان خودش جان شیعیان نیز به خطر مى افتاد. در آن روزگار كه تفكرات و فلسفه هاى الحادى و ضد دینى رواج كامل داشت. اگر امام اقدامى مى كرد كه جانش را از دست مى داد؛ شیعیان به انحراف كشیده مى شدند. در آن روز وجود امام علیه السلام براى سلامتى افكار شیعیان ضرورى بود. (3)
علاوه بر این امام با قبول ولایتعهدى عملا از بنى عباس اعتراف گرفت كه علویین حق حكومت دارند بلكه از بنى عباس هم برترند و غصب حق كسى دلیل حق نداشتن او نیست.
«ابن معتز» شاعر دربارى در اشعارش به همین نكته اشاره مى كند و مى گوید:
اگر مامون ولایتعهدى را به امام رضا علیه السلام داد، كسى فكر نكند خلافت و حكومت حق «رضا» و علویین است و مامون را در خلافت حقى نیست مامون ولایتعهدى را به امام رضا علیه السلام داد تا به او و علویون بفهماند حكومتى كه شما براى آن خود را به كشتن مى دادید نزد من ارزشى ندارد (شاعر متوجه شده بود كه واگذارى ولایتعهدى اعتراف به حقانیت امام است و با این حرفها سعى مى كرد حقیقت را واژگون جلوه دهد) . (4)
نكته دیگر این كه امام علیه السلام با قبول ولایتعهدى این شایعه را خنثى كرد كه ائمه تنها به امور دینى مردم مى پردازند و كار فقهى انجام مى دهند؛ اما به خیر و شر امور مسلمین كارى ندارند از این جهت است كه امام رضا علیه السلام در پاسخ «محمد بن عرفه » كه دلیل قبول ولایتعهدى را پرسید؟ فرمود: به همان دلیل كه جدم داخل شدن در شوراى شش نفره را پذیرفت [من نیز ولایتعهدى را پذیرفتم.] .
در مجموع باید گفت: امام به قبول ولایتعهدى راضى نبود گر چه فوایدى در برداشت ولى خطرات آن بیشتر از نفع آن بود و كاملا معلوم بود كه مامون امام را حذف فیزیكى یا معنوى خواهد كرد. (5)


پی نوشت :
1) علل الشرایع، ج 1 ص 139، امالى صدوق، ص 72، بحار، ج 49 ص 130، حیات السیاسیه لامام رضا علیه السلام، ص 282.
2) بحار الانوار، ج 49 ص 130، علل الشرایع، ص 238، حیاة الامام الرضا علیه السلام، ص 244.
3) الحیاة السیاسیه لامام الرضا علیه السلام، ص 290.
4) همان، ص 308.

5) همان، ص 309.

منبع : ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره4.





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه ٢٣ بهمن ١٣٩٢ / شماره خبر : ٣٣٦٠٣١ / تعداد بازدید : 894/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج